Skip to main content

Ik heb getwijfeld of ik hierover moest schrijven, maar ik heb toch het idee dat ik onze kant van het verhaal moet laten horen. Wat is er nu aan de hand? Een veganistische dierenwelzijnsorganisatie heeft eind vorig jaar een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over een aantal claims van onze verpakking. De Reclame Code Commissie is een instantie die toetst of reclame-uitingen niet misleidend en niet in strijd met de waarheid zijn. Ook mag reclame bijvoorbeeld niet nodeloos kwetsend of in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.

De klagende organisatie is tegen zuivel in het geheel. Zelfs initiatieven zoals de onze, waarin we toch proberen de melkveehouderij diervriendelijker te maken, kan hun goedkeuring niet wegdragen. Zij begrijpen niet dat hoe meer mensen Kalverliefde melk gaan drinken, hoe meer boeren het kalf bij de koe zullen houden en dat we dit dus echt doen om verbetering in de veehouderij te realiseren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had dat er juist kritiek zou komen uit de hoek van mede dierenliefhebbers. Ze gaan niet uit van het goede, maar scheren elk initiatief op het gebied van dierlijke producten over dezelfde kam.

Ze hadden een hele reeks van claims van onze verpakking ingediend waarvan ze vonden dat ze misleidend waren. Uiteindelijk zijn deze allemaal afgewezen en door de Reclame Code Commissie als ongegrond verklaard. Op eentje na. De Reclame Code Commissie doet namelijk wel de aanbeveling om op de verpakking duidelijker aan te geven hoe lang het kalfje precies bij de moeder blijft. We zeggen namelijk wel dat het kalfje lekker langer samen met zijn moeder mag blijven, maar niet hoe lang precies. Tijdens de zitting heb ik zelf ook aangegeven dat ik wel vond dat ze daar een punt hebben. Hoewel ik de claim heel zorgvuldig heb gekozen. Ik schrijf namelijk “Koe en Kalf lekker langer samen” juist om aan te geven dat ze langer samen mogen blijven, maar niet dat ze voor altijd samen mogen blijven. Het is een bewuste keuze geweest om juist geen valse verwachtingen te scheppen. Het is voor ons absoluut geen probleem om op de verpakking te zetten hoe lang het kalfje exact bij zijn moeder mag blijven. Daar maken we namelijk geen geheim van; daar zijn we juist trots op. We roepen het van de daken. Of in TV programma’s :-)

Maar wat nu het allervervelendst is, dat deze veganistische organisatie overal roept dat onze verpakking in strijd is met de wet. Het lijkt zo alsof wij de boel belazeren. Over misleiding gesproken. En daar word ik toch wel een beetje verdrietig van. We doen zo ons best voor onze kalfjes. Gelukkig ontvangen we ook veel steun van dierenwelzijnsorganisaties, zoals: Wakker Dier, Eyes on Animals en Compassion in World Farming. En ook van onze fans die regelmatig berichtjes sturen om ons te vertellen hoe blij ze zijn met de komst van Kalverliefde. Voor mij is dat de reden om door te gaan en deze negatieve insteek snel achter ons te laten en ons te richten op al het moois wat we doen. We zetten onze missie voort: en blijven ervoor zorgen dat meer boeren het kalfje bij de koe kunnen houden.